Kampanjer

Vi är kända för våra kampanjer som är en stor del av vår verksamhet. Med dessa uppmärksammas vi av och påverkar både unga, vuxna och politiker. Här kan du läsa om några av de vi hunnit med att ta fram.

  • Vi lanserade Guldvingen 2017 för att engagera näringslivet i kampen om fler tobaksfria barn och ungdomar. Guldvingen symboliserar en stark och fri generation som fattat det egna beslutet att avstå från tobak. Genom att köpa ett Guldvinge-paket kan man enkelt bestämma hur många tobaksfria barn och ungdomar man vill bidra till. – I dagsläget är vi […]

  • Sedan 2016 har vi ett samarbete med Göteborgsvarvet/Cityvarvet. Deltagare i Cityvarvet kan nu välja att i samband med sitt deltagande stödja A Non Smoking Generations viktiga arbete och satsningen ”Tobaksbarn”. Här har vi sammanställt lite mer information kring hur du kan delta och andra vanliga frågor: När är det? 20 maj 2017 Hur långt är det? 4,3 […]

  • I en ny undersökning anger över hälften i åldrarna 14-18 år att psykisk ohälsa kan vara en orsak att börja röka. 91 procent anger kompisars påverkan som den främsta orsaken till att börja röka. A Non Smoking Generation presenterar fem förslag för att förhindra att ytterligare en generation börjar röka. A Non Smoking Generation släpper […]

  • I Stockholms Filmfestivals ungdomstidning 2016 har vi en annons för att uppmärksamma hur mycket cigaretter som produktplaceras i film och tv. Se annonsen nedan;

  • ”Don’t be a follower” – uppmaningen som ska få unga att tänka efter innan de trycker på följ-knappen. I kampanjen ”Don’t be a follower” vill A Non Smoking Generation få ungdomar att stå emot negativt grupptryck ochgå sin egen väg genom att tänka efter en extra gång innan de trycker på följ-knappen, både på skolgården och […]

  • Med syfte att öka medvetenheten och kunskapen om tobak och tobaksodlingarnas påverkan på låg- och medelinkomstländer med befolkning så har vi under två omgångar genomfört projektet ”Tobaksbarn” i samarbete med SIDA. Föreläsningsturnén ”50 kr och barnarbete på köpet” har sammanlagt pågått i totalt 7 månader (två projektperioder som sträcker sig över höstterminen 2013 och 2014) och drygt […]

  • I april 2015 släpper barnklädesmärket Geggamoja en kollektion tillsammans med A Non Smoking Generation. Kollektionen utgår ifrån gemensamma värderingar om att skapa en trygg och hälsosam miljö för kommande generationer. – För att nå en rökfri generation krävs flera krafter och det är grunden för detta samarbete. Tillsammans vi vill skapa en tryggare och hälsosammare […]

  • Grupptrycket är en stark kraft att utsättas för. För många är den nästan omöjlig att stå emot. Samtidigt är den tabu. Som ung vill man inte känna att man påverkas av någon eller något. Man är fri och man gör sina egna val. Man är inte rädd eller feg. Kommunikation kring grupptryck är därför väldigt […]

  • Rökning som döljer rädslor Att vara ung är att gå runt med en orosklump i magen. För det är där frågorna hamnar när man inte hittar svaren. Vad menades egentligen med den där kommentaren? Passar jag in eller inte? Är jag ensam? Rädslan är lika närvarande som någon av klasskamraterna. För att dölja den gömmer sig dagligen […]

  • En annons med syfte att belysa svårigheten i att veta vad våra barn har för sig när de är i skolan; att föräldrar ofta är de som får veta sist men samtidigt är de som är viktigast. Annonsen riktar sig till föräldrarna för att lyfta frågan hur viktigt det är att diskutera tobak med våra […]

Tillbaka till toppen
popup_headerimage

TA DEL AV EN RÖKFRI GENERATION

Vi utbildar, inspirerar och påverkar ungdomar att själva känna trygghet i att inte börja använda tobak.

Ta del av mer information och nyhetsbrev från oss genom att fylla i formuläret.

NSG behandlar uppgifterna enligt personuppgiftslagen.

TACK!

Tack för att du vill ta del av en rökfri generation.
COPYRIGHT © a non smoking generation 2014