Instagrambild nr.1

”Don’t be a follower” – uppmaningen som ska få unga att tänka efter innan de trycker på följ-knappen.

I kampanjen ”Don’t be a follower” vill A Non Smoking Generation få ungdomar att stå emot negativt grupptryck ochgå sin egen väg genom att tänka efter en extra gång innan de trycker på följ-knappen, både på skolgården och på Instagram.

Att följa någon borde inte handla om att försöka passa in. För att skapa ett samtal om detta lanserade A Non Smoking Generation ”Don’t be a follower”- ett initiativ för att uppmana unga att våga vara sig själva, inte falla för negativa grupptryck och tänka efter en extra gång innan de följer någon. För negativa grupptryck skapar rädslor för att inte passa in, något som bland annat får unga att börja röka.

– Vi påverkas alla av bilder dagligen och ungdomar inte minst, i sociala medier, film och TV. Bilderna markerar både status, livsstil och identitet, vem man är eller kanske snarare vill vara? Vi vill hjälpa unga människor till kritisk granskning och att man tänker till på vad eller vem man följer. Att det är coolt och modigt att inte vara en follower. Samtidigt får de utrymme att föra sin egen talan och bli opinionsbildare mot rökning. På detta sätt öppnar vi upp för en dialog med ungdomar på deras villkor, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation.

Bloggare, kändisar och ungdomar uppmuntras våga stå emot rökningens grupptryck att dela löftet “don’t be a follower” och visa att de går sin egen väg. En av dem som står i spetsen för initiativet är skådespelaren och bloggaren Fanny Klefelt. Se mer på Instagram; @nonsmokingofficial

 

Denna kampanj har delvis gjorts möjlig genom bidrag från Gålö Stiftelsen.

Tillbaka till kampanjer | Tillbaka till toppen