Årets nyårslöfte 2012: att avstå tobak.

Vi lanserade en kampanj på Facebook, som byggde på nyårslöften. Ett vanligt nyårslöfte är att sluta röka. Vårt löfte handlade om att avstå tobak, vilket gjorde kampanjen aktuell för alla; rökare som icke-rökare, vuxen som ung. I syfte att göra löftet till en kul grej som man delar med andra, och samtidigt minska pressen och ”jag-får-inte”-tänket la vi upp kampanjen som ett löfte från mig om du lovar att…

Nyårskampanjen spreds via bilder på vår Facebook-sida, där man kunde dela och ”utmana en vän / någon du tycker om / en polare med årets vassaste nyårslöfte”. Nyårslöftena fanns också på vykort på gymnasieskolor och högstadier runt om i landet, för ytterligare spridning. Ett exempel på löfte man kunde dela vidare var ”Om du avstår från tobak i år, lovar jag att lära mig My heart will go on på harpa”. Kampanjbilderna nådde ut till 476 000 unika facebookanvändare.

Format: Facebook, tryck
Tidsperiod: december 2012 – januari 2013
Byrå: Masscreation

Tillbaka till kampanjer | Tillbaka till toppen