Kampanjer

Vi är kända för våra kampanjer som är en stor del av vår verksamhet. Med dessa uppmärksammas vi av och påverkar både unga, vuxna och politiker. Här kan du läsa om några av de vi hunnit med att ta fram.

  • I april 2015 släpper barnklädesmärket Geggamoja en kollektion tillsammans med A Non Smoking Generation. Kollektionen utgår ifrån gemensamma värderingar om att skapa en trygg och hälsosam miljö för kommande generationer. – För att nå en rökfri generation krävs flera krafter och det är grunden för detta samarbete. Tillsammans vi vill skapa en tryggare och hälsosammare […]

  • Grupptrycket är en stark kraft att utsättas för. För många är den nästan omöjlig att stå emot. Samtidigt är den tabu. Som ung vill man inte känna att man påverkas av någon eller något. Man är fri och man gör sina egna val. Man är inte rädd eller feg. Kommunikation kring grupptryck är därför väldigt […]

  • Rökning som döljer rädslor Att vara ung är att gå runt med en orosklump i magen. För det är där frågorna hamnar när man inte hittar svaren. Vad menades egentligen med den där kommentaren? Passar jag in eller inte? Är jag ensam? Rädslan är lika närvarande som någon av klasskamraterna. För att dölja den gömmer sig dagligen […]

  • En annons med syfte att belysa svårigheten i att veta vad våra barn har för sig när de är i skolan; att föräldrar ofta är de som får veta sist men samtidigt är de som är viktigast. Annonsen riktar sig till föräldrarna för att lyfta frågan hur viktigt det är att diskutera tobak med våra […]

  • En annons med syfte att väcka uppmärksamhet och visa att tobaksbolagen ”stinker”. Två bilder, en på en kvinna och en på en man, som vid första anblick mer liknar vanliga skönhetsannonser, men som vid noggrannare blick visar något helt annat. Bilden fick mycket uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Format: annons Tidsperiod: juli-september 2013 Byrå: Familjen […]

  • Den 31 maj varje år anordnas ”World No Tobacco Day”. Dagen instiftades av Världshälsoorganisationen (WHO) med mål att ha en helt tobaksfri dag världen över. Varje år får dagen ett nytt tema, och temat 2013 var ”Stoppa all marknadsföring av tobak”. Vår insikt var att många av Sveriges ledande politiker inte var medvetna om hur […]

  • Kampanjen #sandlådefasoner startades som en reaktion på en Instagram bild på vilken en kvinna sitter och röker i sandlådan bredvid barn som leker. Syftet var att engagera och informera allmänheten om hur viktigt det är att inte utsätta barn för passiv rökning och fimpar, och starta en namninsamling för att påverka rökning på offentliga platser. […]

  • Årets nyårslöfte 2012: att avstå tobak. Vi lanserade en kampanj på Facebook, som byggde på nyårslöften. Ett vanligt nyårslöfte är att sluta röka. Vårt löfte handlade om att avstå tobak, vilket gjorde kampanjen aktuell för alla; rökare som icke-rökare, vuxen som ung. I syfte att göra löftet till en kul grej som man delar med […]

  • Med syfte att belysa rökning på ett lite nytt sätt i ett för oss nytt media, tog vi fram en radiospot på 30 sekunder med budskapet: Hur du förkortar ditt liv genom rökning. Spoten sändes i flera av de största radiokanalerna i Sverige under ett par veckor, och fick stor uppmärksamhet. Radioreklamen vann både ”Årets […]

  • En annonskampanj som reagerar på hur extremt mycket du exponeras av rökning när du tittar på den populära serien Mad Men. Med budskapet Rökning är lika farligt på film som i verkligheten följde vi upp annonsen med en Twitter- kampanj. De internationellt spridda hashtagsen #draping #deadmen spred budskapet tillsammans med ytterligare en Dead Men bild, […]

Tillbaka till toppen
popup_headerimage

TA DEL AV EN RÖKFRI GENERATION

Vi utbildar, inspirerar och påverkar ungdomar att själva känna trygghet i att inte börja använda tobak.

Ta del av mer information och nyhetsbrev från oss genom att fylla i formuläret.

NSG behandlar uppgifterna enligt personuppgiftslagen.

TACK!

Tack för att du vill ta del av en rökfri generation.
COPYRIGHT © a non smoking generation 2014