Kampanjer

Vi är kända för våra kampanjer som är en stor del av vår verksamhet. Med dessa uppmärksammas vi av och påverkar både unga, vuxna och politiker. Här kan du läsa om några av de vi hunnit med att ta fram.

  • På World No Tobacco Day 2012 överlämnade A Non Smoking Generation en målarbok till utvalda politiker, journalister och intressenter. Målarboken, med en åldersgräns på 18 år, illustrerar hur tobaksprodukter förpackas och synliggörs i butiker, för att attrahera barn och ungdomar. Syftet var att skapa debatt om dagens marknadsföringsmetoder genom att visa hur tobaksprodukternas design har […]

  • För att skapa förutsättningar för unga att engagera sig i tobaksfrågan och samtidigt kunna vara en ambassadör för andra skapade vi Agera – reklambyrån där bara unga ”jobbar”. Agera var en hemsida och en Facebooksida där unga samlades. Det enda som krävdes för att få arbeta på Agera var att man gillade sidan på Facebook. […]

  • På World No Tobacco Day 2011 gjorde vi ett samarbete med Sneakersnstuff (SnS), en unik sko/mode-butik i Stockholm, och artisten Petter. Kampanjen byggde vår första stortavla från 80-talet, på vilken Agneta Fältskog öppnar sin skjorta och visar NSG- tshirten. Vi lät illustratören Skinny Digital designa en t-shirt, som Petter bar likt Agneta Fältskog. Vi tog […]

  • En 60 sekunders brinnande reklamfilm, ”Burning Like a Cigarette”, lanserades under valtider och precis lagom till skolstart, för att uppmärksamma tobaksfrågan. Reklamfilmen var ett initiativ från Forsbergs Skola tillsammans med Dramatiska Institutet och med musik av Kleerup och Lykke Li (”Until we bleed”). Här kan du se reklamfilmen Format: reklamfilm Tidsperiod: september 2010 Byrå: Forsbergs Reklam […]

  • Med hjälp av ett uppslag illustrerade vi hur skevt arbetet kring unga och tobak ser ut. På vänstra sidan finns anställda på tobaksbolag, som arbetar för att barn och unga ska börja röka. På högersidan finns på A Non Smoking Generation, som arbetar för att barn inte ska börja röka. Annonsen gick i olika tidningar […]

  • Tillsammans med Victoria Silverstedt (omskriven ”scandal- beauty” och före detta ”Miss World”) tog vi fram en kampanj bestående av tv-reklam, affischer och hemsida på vilka vi marknadsförde Victorias nya modellagentur ”U-Models”. Agenturen sökte unga tjejer i åldern 13-18 år, och all rekrytering skedde via nätet och genom ett formulär på hemsidan. På formuläret fick man […]

  • För att uppmärksamma att tobak fortfarande säljs i livsmedelsbutiker skapade vi hösten 2009 kampanjen Tobaksfria butiker. Tillgängligheten till tobak påverkar ungas debut och vårt mål är att livsmedelsbutiker ska sluta sälja tobak. Med kampanjen, tre olika annonsenheter och en hemsida som samlade de tobaksfria butikerna, vill vi skapa debatt, få läsaren att tala med sin […]

  • För att belysa ett av alla de sätt tobaksindustrin marknadsför sina produkter på, skapade vi kampanjen ”Deception by Marlboro”. Reklam för tobaksprodukter är olagligt, vilket bolagen kringgår genom s k brand streching. Genom att koppla sitt varumärke till ”vanliga” varor och produkter (d v s icke- tobaksprodukter som t ex parfym och kläder) tar man […]

  • 1994 togs den första kampanjen riktad mot tobaksbolagen fram. Kampanjen fick enorm spridning och uppmärksamhet och är en idag en av våra mest välkända kampanjer. Kampanjen var en ”ripoff” på Philip Morris International (PMI) egen kampanj ”Come to Marlboro Country”, där en stilig cowboy red runt i solnedgången och visade hur cool och snygg man […]

  • När A Non Smoking Generation startades 1979 var Agnetha Fältskog en av många stora kändisar som syntes på reklambilder i hela Sverige, där hon öppnade upp skjortan och visade upp vår välkända t-shirt som vi håller fast vid än idag.   Stora delar av Sveriges kändiselit ställde sig bakom En Rökfri Generation och vårt budskap, […]

Tillbaka till toppen
popup_headerimage

TA DEL AV EN RÖKFRI GENERATION

Vi utbildar, inspirerar och påverkar ungdomar att själva känna trygghet i att inte börja använda tobak.

Ta del av mer information och nyhetsbrev från oss genom att fylla i formuläret.

NSG behandlar uppgifterna enligt personuppgiftslagen.

TACK!

Tack för att du vill ta del av en rökfri generation.
COPYRIGHT © a non smoking generation 2014