social-media-2636256_960_720

Tobaksindustrin betalar kända profiler och influencers av olika slag för att marknadsföra deras produkter. En amerikansk undersökning visar hur den typen av sponsring används för att komma undan lagstiftning och nå ut till unga i sociala medier.

Ny forskning visar hur tobaksindustrin marknadsför deras produkter riktat till unga genom att utnyttja sociala medier. Genom att analysera sociala medieflöden i 10 länder upptäckte forskare hashtags och inlägg kopplade till tobaksprodukter som sammanlagt fått över 25 miljarder visningar runtom i världen. De fann att inläggen publicerades av både betalda och obetalda kända profiler med koppling till tobaksföretag.

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, ser att liknande strategier utnyttjas i Sverige. Youtubers, artister och Instagramprofiler sponsras av tobaksindustrin för att marknadsföra tobak öppet i deras kanaler. A Non Smoking Generation försöker uppmärksamma profilerna om vilken typ av industri de stödjer och hur den skadar barn och unga.

Helen menar att denna utveckling är ett tecken på att tobakslagstiftningen släpar efter, och att medierna behöver granska detta i större utsträckning.

Läs mer hos Tobaksfakta.

Tillbaka till toppen