A Non Smoking Generation är en fristående, ideell organisation som arbetar för att färre unga ska börja använda tobak. Vi inspirerar, informerar och engagerar barn, ungdomar och vuxna för att skapa förutsättningar för unga att själva välja ett tobaksfritt liv.

Via digitala kanaler, föreläsningar och metodutbildningar påverkar vi unga och vuxna direkt. Genom opinionsbildning, lobbying och kampanjer skapar vi förutsättningar för fler rökfria miljöer, en minskad acceptans för tobak samt en minskad tillgänglighet till tobak. Målet med vårt arbete är att begränsa den sociala acceptansen för tobaksbruk och tillgängligheten till tobak (två av de mest effektiva komponenterna för att minska tobaksdebuter bland unga).

Tobaksfritt

A Non Smoking Generation startades för 35 år sedan av två reklammän, som träffades på en rökig fest och upptäckte att de både upprördes över hur många unga som rökte. Där och då beslutade de sig för att skapa ett mode i att vara rökfri, stiftelsen En Rökfri Generation bildades med det publika namnet A Non Smoking Generation.

1979 genomfördes den första kampanjen och kända musikartister som Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad, Tomas Ledin och idrottsstjärnor som Ingmar Stenmark, Hockeylandslaget kunde ses på reklampelare runt om i landet. På sig hade de t-shirts med logon A Non Smoking Generation. T-shirten såldes på Hennes & Mauritz och är med två miljoner sålda exemplar, troligen bland Sveriges genom tiderna mest sålda t-shirt. Flera stora kampanjer följde och gav A Non Smoking Generation ett välkänt varumärke.

Verksamheten har därefter vidareutvecklats och breddats till att även omfatta en rad andra preventionssätt. Under årens lopp har vi påverkat beslutsfattare och politiker att stifta lagar mot tobak, utbildat och inspirerat 1000-tals skolor och närmare 2 miljoner barn och unga.

Idag röker fortfarande drygt 15 procent av Sveriges 15-åringar och ca 30 procent av 17-åringarna. Närmare nio av tio börjar röka innan de fyllt 18 år, därför är de förebyggande insatserna av största vikt. Ett långsiktigt och kraftfullt förebyggande arbete är nödvändigt om vi ska minska nyrekryteringen bland unga.

Vår vision är vårt namn – En rökfri generation. Vår övergripande målsättning är att ungdomar själva ska välja att inte börja röka eller snusa.

90kontosmall

Vi innehar 90-konto och är kontrollerade av Svensk Insamlingskontroll och medlemmar i FRII (Frivilligorganisationernas insamlingsråd).

Tillbaka till toppen